Adv

Thursday 16 June 2011

Marilah Berkenalan denganku

Krrringgg...krriiinggg..krrriiingg.(tu bunyi telephone office yer rakan2)

Aku:Hellooo XXXXXX (sebut nama company)
Bank Officer:Saya Safuan dari bank CIMB,saya nak buat staff confirmation,siapa yang bercakap ni??
Aku:Saya zeffi dari HR Department.
Bank Officer:OOwhh Zetty..
Aku:Bukan..zeffi
Bank Officer:OOwh Jeffy.
Aku:Bukan Jeffy tapi ZEFFI.(penat nyer aku)
Bank Officer:????(aku rasa dia tengah garu kepala)
Aku:Z(zebra),E(elephant),F(ferry),F(ferry),I (india) soooo Z.E.F.F.I (Zeffi).
Bank Officer:OOoowhhhhh...ZEFFI,susahnyer nak sebut,selalu orang nama Zetty dan tak pernah pulak dengar nama ZEFFI.
(ok tamat sudah)

Errmmm,biasa macam ni la terjadi,bila on the phone ke,face to face ke,bila aku sebut nama aku jer(pasti kena ada ulangan macam cerita kat ASTRO tu yang selalu berulang2 cerita nyer).
Nak buat macam mana dah nama aku macam tu sambil jeling kat Indok(mak aku punya adik perempuan dan makcik yang paling aku sayang selain mak aku)dia la kasi nama aku ni.Ok rakan2 cerita ini ada 2 scene yer(masa dahulu dan masa sekarang).

Masa Dahulu......

Pada suatu hari...,

Aku:Mak..sapa kasi nama eppi ni?(oowhh nama eppi pula nama manja aku dan orang rapat jer selalu panggil aku eppi).
Mak:Indok kau la, kau pi la tanya Indok. Pastu Mak senyap.Mak aku memang jarang bercakap dengan aku semasa kecil.Mak hanya bercakap bende yang penting dan jarang sekali bergurau denganku(aku complaint dalam senyap).OOoh forget it.

Since then,aku tunggu Indok datang kerumah dan aku tekad bertanya sendiri kat dia.

Aku:Indok.... eppi tanya Mak hari tu,sapa kasi nama NORLIZEFFI ni?
Indok: sambil senyum dan mengambil masa beberapa saat untuk bercerita(nak susun ayat la tu).Masa mak ko mengandung ko dulu tu,mana ada masa nak belek2 buku pasal nama ke atau terlebih concern baby bakal lahir itu adalah laki atau perempuan ke bla bla bla (ok indok eppii try tu paham cerita anda yer,sebab masa tu aku sekolah rendah).Sooooo masa tiba lahirnya kau didunia ini,mak dan abah ko paling excited sebab dapat anak perempuan dan masa tu otak tak jalan apa2 yang mereka tahu "EXCITED" hah..tu la words yg mengambarkan perasaan mereka ketika itu.Aku Terharu!SoOo mereka memberi tugas kepada Indok untuk memberi nama. Indok Pilih Norliz Effi (patut nyer ada jarak antara Norliz dan Effi).Abah kau pon sama tulis main laju jer dia yang sambung NORLIZEFFI tu.
Aku:Nama Norlizeffi tu maksudnyer apa Indok?
Indok:Indok cuma tahu Nor/Nur tu cahaya tapi yang lain tu tak tau.(uiksss mcm tu pon boleh ke).

Macam tu la kisahnya. Indok aku bagitau kat aku,semasa mak nak keluar hospital after delivered aku la tu,abah bayar bill hospital tanpa ambik balance duit tu,dia ckp sedekah kat hospital, can see shinning in his eyes bila dapat anak perempuan iaitu aku.am so touching mendengar cerita dari Indok aku.TAPI aku.???dah le nakal,tak dengar cakap,pemalas,tak tolong buat kerja rumah :)
(kena tulis dlm tulisan paling kechik sebab malu).

Masa Sekarang......

Aku paham for the 1st time orang akan sebut nama aku suka hati mereka sebab mereka tak budget nama aku ZEFFI. Aku maafkan. Sometimes ada people tu berkata... hey jangan u suka2 panggil nama orang itu la ini la,tulis pon jangan salah la.Elehhh kalau nama ko pelik bin ajaib macam mana orang tak silap panggil.Soooo jangan la nak pikir orang paham mengenai nama kamu atau pasal diri kamu.

Moral of the story is: Maafkan mereka dengan kesalahan mereka yang tidak sengaja itu.Let it go.Sometimes korang sendiri yang buat semak kat otak korang dengan isi yang tidak berfaedah. eh jap jap ...related ke dengan cerita aku diatas tu.hiiihihi belasah la labbbuuuuu.

See you next time!

4 comments:

effa said...

zeffi or Jeffri...i2 la yg slalu aku dgr org pnggil smbil bertekak dlm phone muahahaha..nice history eppy keep it up huhuhu...

zeffi said...

owwWWhhh..Thank you so much!hihihihhi
thanks again!

♥ciK-t0ge ♥ said...

Hi Zeffy.. Salam Kenal..

Hihihihi.. Cepat2 tulis byk2..
P0st byk2 sehari 5kali ker..

Bole lah k0men2 selalu..

BTW, Saye Kwn Safuan :)

zeffi said...

hheheh salam salam..
mak ai,sehari 5 post??terkencing diriku nak taip byk hiihi
anyway thank for your help.

:)